Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

A legjobb vámpíros filmek

2019.07.17

Sokan szeretik a Bram Stoker által, mondák alapján megteremtett vámpír Drakula gróf figuráját, akit aztán további írók és a filmek készítői továbbgondoltak, új karaktereket hoztak létre, különböző történelmi korokba és helyzetekbe hozva ezeket a megfoghatatlan, misztikus teremtményeket. Cikkünkben az éjszaka teremtményeiről szóló legjobb filmes alkotásokat válogattuk össze.

 

vampire.jpg

 

Interjú a vámpírral

Kezdjük a sort korunk leghíresebb klasszikusával, az Anne Rice regényéből készült Interjú a vámpírral című amerikai filmmel. Brad Pitt, Tom Cruise, Kirsten Dunst és Antonio Banderas főszereplésével, Neil Jordan rendező 1994-ben igazi kultfilmet teremetett a műfajban, amelyet nemcsak a színészek és az akkor még gyermek Kirsten Dunst kiemelkedő alakítása, hanem a bámulatos képi világ és a nagyon is emberi történet teszi felejthetetlenné.

Louis de Pointe du Lac (Brad Pitt) egy újságírónak meséli el több száz évet felölelő történetét, melynek köszönhetően nemcsak a történelmi korokba, de a lélek legmélyére és a halhatatlanságuk ellenére nagyon is emberi kapcsolatokba is utazást teszünk. Gyönyörű képek, ruhák, különleges karakterek jellemzik a filmet, amely bármely életkorú és beállítottságú nézőt képes magával ragadni.

 

interju.jpg

 

Kárhozottak királynője

Egy újabb Ann Rice adaptációval folytatjuk a sort. Az Interjú a vámpírral történetből megismert Lestat de Lioncourt tér vissza, akit ezúttal Stuart Towsend személyesít meg. A Kárhozottak királynője cselekménye a fentebb bemutatott film után játszódik, amikor az egyedül maradt Lestatot hosszú pihenése után kriptájából magához vonzza a megváltozott világ új zenéje és csatlakozik egy rock bandához. Megszegve a vámpírok szabályait, felfedi titkaikat az emberiségnek, amelynek köszönhetően számos ellenségre tesz szert és felébreszti fajtájának ősanyját, a pusztító Akashát (Aaliyah). Az időutazás a visszaemlékezéseknek köszönhetően, valamint a romantikus szál itt sem marad el, és bár teljes mértékben élvezhető alkotás, mégis hiányzik belőle az a megfoghatatlan plusz, ami megvolt az Interjú a vámpírral című film egészében.

 

queen_of_the_damned_by_kyukitsune_d4jthub-fullview.jpg

 

Engedj be!

A sikeres könyvek mindig jó alapanyagnak bizonyulnak egy forgatókönyvhöz, kiváltképp, ha sikerül bevonni az alkotóját is, ahogy az Interjú a vámpírral és az Engedj be! esetében is megvalósult, ugyanis John Ajvide Lindqvist az egyik forgatókönyvírója a 2010-ben mozikba került svéd misztikus thrillernek. Ez a film képi világát és történetét tekintve is teljesen eltér a leginkább megszokott hollywoodi vagy arra hajazó filmekétől. A főszereplő Oskar (Kare Hedebrant) egy tizenkét éves szőke kisfiú, akit iskolatársai rendszeresen bántalmaznak, a családjára pedig nem számíthat. Magányából végül a fura szagú és ápolatlan új szomszéd kislány Eli (Lina Leandresson) rántja ki, akivel az éjszakák leple alatt köt egyre szorosabbá váló barátságot. Viszont Eli vámpír, akinek a vele élő idős férfi, Hakan (Per Ragnar) szerzi be az életet adó táplálékot szerencsétlen erdőjáróktól, akiknek kivégzését meghökkentő naturalista ábrázolással mutatja be a film. Természetesen a rendőrség nyomozni kezd a sátánista gyilkosságok után, miközben a két gyermek között kialakul az elfogadó, első tiszta szerelem. Az Engedj be! végig egy megmagyarázhatatlan, nyugtalanító atmoszférát teremt, amely a film megtekintése után is jó időre megbabonázza a nézőt, nem véletlen, hogy sok kritikus a legjobb vámpíros filmként tartja nyilván.

 

engedj.jpg

 

 

Halhatatlan szeretők

Jim Jarmusch rendező 2013-ban egy igazán szép és kifinomult filmmel lepte meg a közönséget. Ebben az alkotásban senki ne számítson horrorisztikus jelenetekre, a hangsúly a különleges hangulaton van, amelyhez a rendező SQÜRL nevű együttesével és a holland lantművész-zeneszerző Jozef van Wissemmel tökéletes aláfestő zenéket alkotott. A lemezt önmagában is nagyon ajánlatos meghallgatni, ugyanis teljes mértékben kiszakít a mindennapokból és különleges atmoszférát teremt. A zene a történet szempontjából is hangsúlyos, ugyanis a főszereplő Adam (Tom Hiddleston) egy Detroitban visszavonultan élő több száz éves vámpír, aki régi hobbijának hódolva magányosan szerzi zenéit, amiket az ember Ian (Anton Yelchin) ismertet meg fű alatt egy szubkult közösséggel. Adam szerelme Eve (Tilda Swinton) Marokkóban él, majd amikor megsejti, hogy kedvese nincs jól lelkileg, meglátogatja őt. A film bár a mai korban játszódik, mégis kapunk utalásokat a régi korokra vagy embereire, többek között a drámaíró Marlowe személyére. Az androgün szépségű Tilda Swinton és a hosszú hajjal igazán megkapó Tom Hiddleston kiváló választás volt, mert nemcsak szépek és működik köztük a kémia, de tökéletesen képesek szemléltetni a halhatatlan lét változó, mégis időtálló voltát és annak problémáit. A Halhatatlan szeretők esetében nem mozgalmas akciójelenetekre és cselekményre kell számítani, ugyanis a hangulata köt le és varázsol el, de nagyon.

 

only.jpg

 

Underworld – A vérfarkasok lázadása

Az Underworld-széria számomra legértékelhetőbb része a középkori Erdélybe kalauzolja el a nézőt, ahol a vámpír nemesek uralkodnak, de folyton összeütközésbe kerülnek a csupán állati mivoltukban létező vérfarkasokkal. Aztán a várban megszületik egy gyermek, Lucian (Michael Sheen), akit a legfőbb vámpír úr, Viktor (Bill Nighy) a pártfogásába vesz, hogy felcseperedve kovácsként szolgálja a vérszívókat. Eközben titkos szerelmi viszonyt ápol Viktor lányával, Sonjaval (Rhona Mitra), de vajon milyen jövője lehet egy tiltott szerelemnek? A lebukás és az iszonyú büntetés garantált, ami viszont elhozza a vérfarkasok egy új generációját és a két faj közötti ádáz háborút. Az Underworld – A vérfarkasok lázadása tökéletes kikapcsolódást nyújtó izgalmas, akciódús és látványos film.

 

underworldriseotlycans-elite_dvd--4-.jpg

 

 

A sötétség 30 napja

Josh Hartnett főszereplésével, 2007-ben került a mozikba A sötétség 30 napja című amerikai-új-zélandi horror, amely egy alaszkai kisváros lakóinak hátborzongató bő egy hónapját követi nyomon. Minden évben egy hónapra sötétbe borul a város, ami mindenkit megvisel lelkileg, de ezúttal a depressziónál sokkal nagyobb borzalmak kezdenek el vadászni rájuk. A cselekmény fokozatosan bontakozik ki, hogy aztán egyre véresebb harcokba torkolljon, hogy aztán egy csapatnyi ember felvegye a küzdelmet a veszedelmes, lelketlen falkával szemben, akiknek csak egy céljuk van: jóllakni. Nem mindennapi, a vámpír kliséktől mentes, akciódús, apokaliptikus hangulatú film.

 

30_days_of_night_2.jpg

 

 

Byzantium

Egy újabb, nem éppen vadregényes Bram Stoker sztori, amely egészen új és természetfeletti magyarázatot ad a vámpírok létrejöttére. A történet néhány fontos visszaemlékezésen kívül korunkban játszódik: Clara Webb (Gemma Arterton) és Eleanor Webb (Saoirse Ronan) folyton menekülni kényszerül titokzatos üldözőik elől, majd egy kis angol tengerparti városban találnak menedéket, ahol Clara prostitúcióból tartja fenn kettőjüket. A fiatal nők vámpírok, Eleanor viszont egyfajta pozitív halál angyalaként csak azokkal végez, akik már önszántukból el akarják hagyni a földi létet, vagy gyógyíthatatlan betegségtől sújtva, öntudatlanul fekszenek a kórházi ágyukban. Eleanornak elege van a folytonos menekülésből, társa életviteléből és a titkolózásból, ezért egy művészeti iskolába beiratkozva nem csinál titkot származásából, ami nemcsak újabb gondokhoz, de az első szerelemhez is elvezeti. Neil Jordan filmje szembemegy az alap vámpír klisékkel, a két nőnek nem árt a napfény, nem kecsesek és elegánsak, mint Anne Rice alakjai és nem is olyan műveltek, mint a Halhatatlan szeretők bölcs vámpírjai, akik bőven elmerültek a különböző tudományokban. Ez a két fiatal nő akár a szomszédban is lakhatna, semmi különleges nincs bennük a vérszomjon és az öregedés elhagyásán kívül. Talán mégis éppen ezért érdekes ez a film és az új eredettörténettől. A visszaemlékezéseknek köszönhetően pedig nemcsak Jonny Lee Miller félelmetes főgonoszi játéka bontakozik ki előttünk, hanem a két főszereplő közötti kapocsra is fény derül. A Byzantium új kontextusba helyezi a vámpírokat, Moira Buffini tolla izgalmas történetet kreált, így nincs más hátra, a nézőnek csak élveznie kell a filmet.

 

byzan.jpg

 

Szekáry Zsuzsanna