Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Bohém rapszódia – Filmkritika

2018.11.23

 

Számomra - és ezzel nem vagyok egyedül - a Queen különleges, újító zenei világa miatt, ha rangsorolnom kell az általam ismert zenekarokat, dobogós helyet foglal el, ezért alig vártam, hogy az ígéretes előzetesek után megnézzem a 134 perces alkotást. Tökéletes címválasztás a Queen egyik legismertebb slágerét adni az együttesről szóló filmnek, ugyanis bőven tartalmaz bohém és rapszodikus jeleneteket is. Bryan Singer rendező eddig a képregény adaptációk és az akciófilmek terén (Közönséges bűnözők, Valkűr, X-men filmek) bizonyított, de talán nem is állt annyira távol tőle a Queen és Freddy Mercury, hiszen ő is milliók szuperhőse, mind a mai napig. A Bohém rapszódia tizenöt évet ölel fel az együttes életéből, a megalakulásuktól kezdve az 1985. július 13.-i Live Aid monumentális szuperkoncertig, amelyet a kor legjobb zenekarai adtak az afrikai éhezők javára.

 

bohemian-raps4.jpg

 

1970-ben járunk Angliában, ahol egy indiai sikh család egyetlen fiúgyermekeként az egyetemen dizájner szakon tanuló Farrokh Bulsara, becenevén Freddy (Rami Malek) megismerkedik a pubokban fellépő Smile tagjaival Brian May (Gwylm Lee) gitárossal és Roger Taylor (Ben Hardy) dobossal, akiket éppen akkor hagyott faképnél az énekesük. Freddy azonnal lecsap a kínálkozó lehetőségre és miután találnak egy basszerost is John Deacon (Joseph Mazzello) személyében, megalakítják a Queent. Ez idő tájt ismerkedik meg Freddy Mary Austinnal (Lucy Boynton), akivel hét évig alkotnak egy párt és össze is házasodnak. Közben a különleges dallamoknak és Freddy energikus előadásmódjának hála megállíthatatlanul megindul a zenekar szekere, és hamar a legnagyobb sztárok között találják magukat. Ez persze nagy nyomással jár, mind a zenei megújulás, mind a sztársággal járó lelki terhek terén. A film kitér a banda tagjai között lévő összetartásra, szeretetre és a feszültségekre is, de a többiekről csak érintőleges információkat tudunk meg (ki milyen szakra járt az egyetemen és, hogy közben családot alapítottak), mert a sztori Freddy körül forog. Ez végül is nem meglepő, hiszen a Queen is körülötte forgott, hiába áldották meg tehetséggel az égiek az összes tagot.

 

bohem-rapszodia2.jpg

 

Bár Freddy élete szerelmének tartja Mary-t, egyre erősebben kezd vonzódni a saját neméhez, így amikor bevallja a nőnek, hogy biszexuális, Mary elválik tőle, de szoros barátságuk és szeretetük Freddy élete végéig megmarad. Itt meg kell jegyeznem, hogy az igazán személyes jelenetek Rami Malek és Lucy Boynton között játszódnak le, valamint Freddy pár magánnyal kapcsolatos elszólását leszámítva nem túl érzelmes a film.

A cselekmény bemutatja az együttes egyre sikeresebbé válását, a slepp káros hatásait, a zenekar szétválását, érinti Freddy szólókarrierjét, a média túlzott és sokszor rosszindulatú figyelmét, a zenekar tagjainak újra egymásra találását, Freddy hírhedt hedonista életmódját, valamint Jim Huttonnal való kapcsolatát.

 

bohjem-rapsz-3.jpg

 

A zseniális fényképezésen, operatőri munkán, a korhű jelmezeken, a hangulatos koncertfelvételeken túl nagyot dob még a hangulaton, hogy a háttérzeneként a film alatt az együttes legnagyobb slágerei csendülnek fel.  Számomra plusz pont, hogy a zenekar tagjait alakító színészek kísértetiesen hasonlítanak a valódi legendákhoz, valamint Rami Malek - akit már a Mr. Robotban nyújtott alakításakor megszerettem - félelmetes utánozó képessége, ahogy szinte Freddy klónjaként képes megjeleníteni az énekes mozdulatait és szuggesztív erejét.

 

bohem-rapszodia-1.jpg

 

Bár a film nem teljesen követi a valóságot, bárhogy is törekedtek erre a készítők (gondolok itt a Maryvel és Jim Huttonnal való megismerkedésére, a menedzserrel való elválásra és a betegségének bejelentésére) mégis szerintem tökéletes és katartikus befejezés volt a Live Aid koncert fellépés, amely méltó emléket állít a nagyszerű énekesnek. Felesleges lett volna bemutatni, hogyan épül le az AIDS betegség miatt, hiszen mindenki tudja a végkifejletet, hogy 1991. november 24-én egy legenda távozott az élők sorából.

A Bohém rapszódia hiánypótló film egy legendás együttesről, amelynél a 12 karikás korhatáros besorolás miatt gondosan ügyeltek a készítők, hogy ne mutassák be, inkább csak célozzanak a féktelen Rock and Roll életmódra és a szexuális kicsapongásokra. A hangulat, a rendező és a főszereplő zseniális, ezért nemcsak a Queen rajongóinak élvezhető a film, ami nálam 10/9-es értékelést kapott.

Szekáry Zsuzsanna