Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Tánccal hatni a lelkekre – Interjú Sándor Tímea táncművész-koreográfussal

2019.02.18

Sándor Tímea táncművész-koreográfussal, a Spirit Dance Company modern táncegyüttes alapítójával beszélgettünk karrierjének fontosabb állomásairól, a társulat megalakulásáról, céljairól, a különleges repertoárjukról és a február 23-án debütáló, a Ken Kesey műve alapján létrejött Száll a kakukk fészkére címmel létrejött legújabb darabjukról.

 

sandor-timea-profil-joo.png

 

Miért választottad a táncművészetet hivatásodnak? Milyen út vezetett a Spirit Dance Company-ig?

Édesanyám az Interkoncertnél volt propagandista, így rendszeresen vitt színházba, koncertekre. Egyik ilyen alkalommal a Tálentum Táncegyüttes műsora után döntöttem el, hogy mindenképp táncos szeretnék lenni. Minden lehetőséget megragadtam, hogy képezzem magam és bepótoljam az elveszett éveket. A Győri Balett Művészeti Szakközépiskolában érettségiztem, majd Budapesten, Miskolcon és számos külföldi turnén dolgoztam musicalekben és operettekben.

2000-ben Tonkins Anderson magyarországi jazz kurzusán vettem részt. Az óra után Tonkins javasolta, hogy felvételizzek a bécsi tánciskolájába, táncos képzésre. Sikerült bekerülnöm és ekkor mélyedtem bele igazán a modern tánctechnikákba. Itt találkoztam a Horton technikával is, amibe rögtön beleszerettem és a mai napig tanítom és képviselem Magyarországon. Volt szerencsém kinn tartózkodásom alatt egy modern tánctársulattal is együtt dolgozni, ami meghatározó szerepet töltött be az életemben.

2001-ben felvettek a Magyar Táncművészeti Főiskola modern táncpedagógus szakára. Ekkor kezdtem tanítani a Trafóban Horton technikát.

 

2016-ban hoztad létre a Spirit Dance Company nevű modern tánctársulatot, amely a 2017/2018-as színházi évad során formálódott önálló táncegyüttessé. Hogy jött létre a társulat és milyen célok vezéreltek/vezérelnek?

Már egész fiatalon gyártottam fejben a koreográfiákat. Mindig az volt a vágyam, hogy koreográfus legyek. Később ez kiegészült azzal, hogy saját társulatnak koreografáljak. A Trafóban tartott workshopok alkalmával ismerkedtem meg olyan táncosokkal, akikkel el tudtam indítani régen dédelgetett álmomat, egy önálló társulatot. Akkor négy főből állt a csapat. Ma tíz táncossal dolgozom. Szögi Csabát a Bethlen Téri Színház igazgatóját meghívtam az egyik próbánkra, hogy szakmailag értékelje a munkánkat. Nagy örömünkre a látottak alapján meghívott minket a Bethlen Téri Színházba egy önálló esttel. Ez volt az első lépcső.

A társulat neve (Spirit ) is fémjelzi céljainkat,gondolkodásmódunkat. Darabjainkkal a néző lelkét próbáljuk megérinteni. Célunk, hogy az előadást követően tovább gondolja a mű mondanivalóját…..haza vigye a darabot …..hasson rá.

 

 

sandor-timea2-joo.png

 

Az együttes az úgynevezett „Horton” tánc-technikát ötvözi más modern táncelemekkel. Mit takar a Horton technika és miben különböztök a többi táncegyüttestől?

A Horton technika, Lester Horton XX. század elején élt amerikai táncos, koreográfus nevéhez kötődik. Ő alkotta meg ezt a gyönyörű, hosszú, nyújtott testvonalat, diagonális feszességet igénylő egyedi tánctechnikát. Magyarországon a Spirit Dance Companyn kívül nemigen használják ezt a technikát más társulatok. Ez is egyedivé tesz a mi mozgásstílusunkat.

 

Kikből áll a Spirit Dance Company csapata?

Nagyrészt a Magyar Táncművészeti Egyetem végzett, illetve még tanuló táncosaiból áll a csapat. Szólistánk az élsportból került hozzánk, ahol válogatott tornász volt. A társulat társkoreográfusával együtt végeztem a Főiskolán.

 

sandor-timea-3.png

 

Milyen darabokból áll az együttes repertoárja?

Tónusok című darabunkkal a Bethlen Téri Színházban debütáltunk. Ennek a darabnak az érdekessége, hogy egy magyar-svájci szerzőpáros írt zenét a társulatnak, illetve zenésített meg kérésünkre egy Pilinszky János verset.

Magányba zárva címmel koreografált művem áll legközelebb a szívemhez. A darab a párkapcsolati magányon át, a társadalmi magány meglétét boncolgatja. A Bethlen Téri Színházi bemutató után nagy sikerrel táncoltunk belőle részletet egy a Thália Színházban rendezett jótékonysági gálaműsoron.

Szoba című darabunkat ketten koreografáltuk Soós Viktóriával, a társulat ifjú szólistájával. két táncstílust vegyítettünk , ezzel megalkotva egy egyedi mozgásvilágot.

Elszigetelve című darabunk a kortárs technikák új mozgásvilágát hozta be a társulat életébe. Koreográfusa Szili Vera, Márai Sándor versét , Pivarnyik Anikó által írt gondolatokkal egészítette ki, melyeket a tánccal egybekötve  Somogyi Anna színművész interpretált.

Társas-játék címmel egy kétszemélyes darabot mutattunk be ebben az évadban, a Fáklya Klubban. A táncosokat lehoztuk a színpadról a nézővel egy térbe, mely sokkal közelibbé, megélhetőbbé tette a darabot a közönség számára. Itt is behoztunk a tánchoz más művészeti ágakat, mint a festést és a vetítést. Ezáltal nemcsak a testünkkel, de a képzőművészet bevonásával, a színekkel és a képekkel is tudunk hatni az érzelmekre.

Szilánkok című darabomat az Eötvös 10 Kulturális Szintéren mutattuk be januárban. Arra kerestük a választ, hogy életünk széthullott szilánkjai összeilleszthetőek-e.

Többször dolgoztunk együtt Mustapha Barkati francia koreográfussal , aki rendszeresen dolgozik,alkot a társulattal.

 

sandor-timea-4.png

 

Február 23-án, 19 órától a Fáklya Klubban lesz a legújabb darabotok premierje, a Ken Kesey műve alapján létrejött Száll a kakukk fészkére. Mesélj a darab létrejöttéről, a táncelőadásról, miért éppen ezt a híres művet dolgozzátok át, mennyire marad hű, vagy rugaszkodik el a regény eredeti cselekményétől?

 

Nagy feladatba vágtunk bele ebben az évadban. A Száll a kakukk fészkére egy csodás, nagyon fontos üzenetet közvetítő mű. Társulatommal nem a történetet szeretnénk csupán elmesélni, hanem a mű által közvetített legfontosabb kérdést boncolgatjuk, mégpedig a „szabadság” fogalmát. Szabadok vagyunk-e egyáltalán, mit jelent ez valójában?

A filmet vettük alapul, viszont mivel a társulat lányokból áll, ezt átdolgoztuk női táncosokra, így kicsit más szemszögből mutatva meg a művet. A darabhoz Nádaslaki István által írt zenére táncolunk. A rendező Somogyi Anna, a koreográfiát Szili Verával együtt készítettük.

Szekáry Zsuzsanna