Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Kartali Marietta grafikusművész különleges alkotásai

2018.10.27

 

 

 

profil.jpg

 

Kartali Marietta grafikusművész vagyok, 2013-ban diplomáztam a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán. Jelenleg Budapesten élek és alkotok.

Párhuzamosan dolgozom a saját munkáimon, és projekt szinten egy hosszú távú kiállítás-sorozat megszervezésén.

 

Egyik kedvenc műfajom a portré. Főleg a közvetlen környezetemből, szabad gondolkozású figurákból inspirálódom. Számomra izgalmas karakterek, hétköznapi hősök, példák, emberek akik felvállalják magukat, még ha az a társadalom többsége szerint elitélendő is.

 

Grafikai technikák közül a linóleummetszet áll hozzám a legközelebb erőteljes képi világa miatt, emellett szeretek különböző festészeti és szobrászati technikákkal kísérletezni. Főleg személyes fotókat használok a róluk készülő nyomatokhoz / roncsolt nyomatokhoz. A modell személyes történetét a hozzá kapcsolódó szimbólum(ok) megjelenítésével erősítem.

 

A klasszikus mesterek közül Rembrandt, Dürer, a szimbolisták (Klimt, Hodler), Schiele, kifejezésben, színekben az expresszionisták (Nolde, Dix), illetve az 1950-es, 60-as és 70-es évek közép-kelet európai plakátművészete hatnak rám. Követem a kortárs nyugati és orosz képzőművészetet is, ugyanúgy inspirálnak a berlini zine rajzok, mint a Tretyakov Galerie olajfestményei, vagy a kijevi raverek eklektikus öltözködése. Az LSD ihlette színes, szürreális látványvilág reneszánszát éli a popkulturában, ld klipek, illetve az itthon is egyre népszerűbb technobulik hangulata, színvilága is hatással van rám.

 

 

A már említett projektről

 

Berlin-Budapest-Moszkva

kiállítások / összművészeti esemény / happening

 

A klasszikus és technokultura találkozása a zenében, a képzőművészetben, a divatban és az önkifejezésben. A modern technokultúra és a klasszikus művészet közös gyökereit keresem, a szabad gondolkodás és önkifejezés, képzőművészet, zene, fashion eszközeivel való harmóniateremtés lehetőségeit.

Az eseménysorozattal célom az undreground technokultúra és a klasszikus képzőművészet befogadó közönségének vegyítése, ahol elfér egymás mellett a klasszikus és az efemer művészet, a barokk komolyzene és a techno, megkerülve a megnyitókon megszokott formaságokat, és a galériát, mint intézményt.

 

Manapság a megnyitók inkább beszűkült események, szűk réteghez szólnak (galériások, műkedvelők, szűk vásárlóréteg, művészbarátok), a kortárs művészet eltávolodott a hétköznapi embertől. Nekem fontos a befogadó közönség tágítása (egy hagyományos megnyitón jó, ha 50 ember részt vesz, a legutóbbi bulinkon pedig közel 400-an látták a kiállítást). Ez lehetőséget ad a közvetlen interakcióra, véleménynyilvánításra, párbeszédre. Minden ehhez kapcsolódó underground kezdeményezésnek és művésznek teret biztosítunk (kiállítás, installációk, performanszok, vj-k), tematikus kiállítások keretein belül. A megnyitók az illegal rave-partyk hagyományait követve rendhagyó, változó helyszíneken kerülnek megrendezésre, az installálásnál figyelembe véve a hely sajátosságait.

 

A Baross utcában pár barátommal lakásokat újítottunk fel, így jött az ötlet, hogy az egyik még romos állapotban lévőben tartsunk megnyitót, a foglalt lakások (berlini squat-ok) hangulatát idézve, és a Népszigeten egy szobrászműhelyben is rendeztünk industrial, warehouse stílusú megnyitót. A Fészek Kulturális Központban a hely sajátos hangulatából fakadóan gyönyörűen kiegészítette egymást a klasszikus és a modern vonal. Budapesten sok olyan barokk, szecessziós, art deco épület áll kihasználatlanul, ami izgalmas helyszínt kínálhat egy nagyobb szabású megnyitó-bulihoz. A Kiscelli Múzeum barokk stílusú templomterében például szoktak acid-techno bulikat szervezni vetítéssel.

 

Eddigi tapasztalataim alapján az eseményekre nagy volt az érdeklődés, a közönség pedig olykor a kiállított műtárgyakat sem kímélte. Egy-egy szobortörés, képrongálás felfogható barbár gesztusként, de őszinte kritikaként, vagy a műalkotássá válás folyamatának részeként is. A művészek ezzel tisztában vannak, és eldönthetik, mennyire engedik közel a közönséget munkáikhoz.

 

Számomra fontos a nyitott elfogadó gondolkodás, a queer, meleg szubkultúra, téma felvállalása, és terjesztése. Moszkvához személyes, családi kötődésem van, Berlinhez egyre több baráti szál fűz. Budapest földrajzi és politikai metszéspont Kelet – és Nyugat – Európa között. Az intelligens, toleráns közönség megléte alkalmassá teheti a várost a berlini techno és a szláv rave mozgalom befogadására, és egyúttal egy új geopolitikai és műfaji határokon átívelő kulturális színtér kialakítására is.

 

adam-jo.jpg

Ádám

 

akvarium-jo.jpg

Akvárium

 

berlin-vazlat.jpg

Berlin, vázlat

 

cicak-2-jo.jpg

Cicák

 

cicak-3-jo.jpg

Cicák

 

cicak-kint-jo.jpg

Ajándék cicák

 

cicak1-jo.jpg

Cicák

 

donath-jo.jpg

Donáth

 

halas-jo.jpg

Halak

 

peti-es-diana-2.jpg

Peti és Diana

 

peti-es-diana.jpg

Peti és Diana

 

pokroc-jo.jpg

Pokróc

 

KultBumm