Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Kipling után szabadon – Bemutatták a Baross Imre Artistaképző Intézet jubileumi darabját

2020.02.09

Kedden a Fővárosi Nagycirkusz manézsában debütált a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium legújabb, egész estés cirkusz-színházi produkciója, a Dzsungel könyve.

 

dz.jpg

 

Az idén hetvenéves fennállását ünneplő Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium az évfordulót többek között három produkcióval ünnepli: tavaly december elején Szántai Edina rendezésében F.M. Dosztojevszkij halhatatlan művét vitték színpadra a Pesti Magyar Színházban Bűnök és Bűnhődések címmel, tegnap este pedig a Fővárosi Nagycirkuszban Rudyard Kipling Dzsungel könyve című művének adtak új értelmezést. A harmadik, egyelőre meglepetés produkciót Magács László rendezi majd.

Uray Péter nem először adaptált cirkuszi környezetbe ismert irodalmi művet a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium diákjaival, ugyanis 2018 októberében ő rendezte és koreografálta Willaim Shakespeare olasz szerelmespárjának történetét, amely egy mozgásszínházi-cirkuszi darab volt modern maffiakörnyezetbe helyezve. Ezúttal az elsősorban 10. és 11. évfolyamos diákokkal Maugli, a dzsungelben állatok által felnevelt fiú történetét meséli el szabadon.

 

dz-2.jpg

 

A két részből álló előadás tulajdonképpen egy fejlődéstörténet, ahogy egy gyermekből felnőtt válik és közben hasonló hatások érik a dzsungelben, mint akár a városok betondzsungelében. Keresi önmagát és a helyét a világban, igyekszik felfedezni azt, miközben különböző próbatételeken megy keresztül. Új helyzetekkel és új emberekkel (állatokkal) szembesül, átéli a kirekesztettség, a magány és a fájdalom érzését, majd a szeretetet, a barátságot, az összetartást, a bizalmat és a család jelentette biztonságot, miközben újabb és újabb képességeket sajátít el, ami a túlélését szolgálja.

A darab állapot és viszonyváltozásait, valamint a különböző szereplőkre jellemző karakterjegyeket és viselkedésformákat a jól megválasztott zene mellett a fizikai színházi, a mozgásszínházi elemek és a kontakt tánc elemei szöveg nélkül is tökéletesen prezentálják, egyúttal átkötő szerepet is adva a különböző cirkuszművészeti zsánerszámok között. A cirkusz szimbolikája sokféleképpen átültethető és felhasználható. Ez esetben a majmok és a madarak, mint a levegő és a lombkorona lakói hozzájuk illő trapéz, fix sitz, drótkötél számok által jelentek meg, míg a talajon élő farkasok deszkaszám, handstand, partnerakrobatika, talajakrobatika, kínairúd és emelőszám segítségével. Sir Kán sebezhetetlen és mindenkit legázoló karakterének szemléltetéséhez tökéletes eszközként a rönrádot választották az alkotók.

Rám különösen drámai hatást tett Ká, a kígyó „színre csúszása”, aki kaucsuk elemekkel vegyített handstand számmal prezentálta letaglózó hipnotikus erejét, áldozatának megbűvölését és lenyelését. Ahogy minden jelenetre, erre is jellemző volt a mozgásszínházi koreográfia és a cirkuszművészet összeolvadása, finom közös lüktetése, a két művészeti ág egymást segítése és többé tétele. Ez nemcsak látványos, de rengeteg dolgot képes közölni a nézővel egyetlen pillanat alatt, hatást gyakorolva az érzékszervekre és a gondolatokra. Ká a világ azon kísértéseit testesíti meg, amik könnyen a bűvkörükbe vonhatnak minket, és ha nem vigyázunk, akár a halálunkat is okozhatják.

 

ka.jpg

 

Maugli, mint minden gyerek egyszer felnő, új életszakaszba lép, ami merőben új kihívások elé állítja: be kell illeszkednie a társadalomba.  Ösztöneit a háttérbe kell szorítania és a civilizált emberiség által elvárt viselkedési normák szerint kell élnie. Az emberek kirekesztő és az ismeretlentől, a mástól tartó viselkedése miatt eleinte nem is marad sokáig. De egyszer mindenkinek fel kell nőnie…

 

Rendező, koreográfus: Uray Péter

Jelmeztervező: Polyák Eszter

Felkészítő tanárok:

Berkes István, Dobos Helga, Molina Altunaga Alexis, Murai Noémi, Losonczi György, Losoncziné Nagy Éva, Kőműves Tibor, Hajagos László, Pintér Áron, Tóth László, Sallai Tibor, Sályikné Zboray Éva.

Szereplők:

Wetzl Virág Mária, Jagudits András, Retek Miklós, Molnár Gréta, Veress Noa, Boglári Boglárka Evelin, Abdel Hamid Yaser, Buti Gordon, Grandpierre Gabriel, Hellenpárt Levente, Usakova Anna, Szöllősi Sztella Borbála, Vida Rózsa Eliza, Tarba Patrícia, Nyerges Anna, Erdei Viktor, Lauri Vivien, Hernádi Mihály, Losonczi Letícia, Bódi Anna , Hema Salem Artur, Nagy Márk Attila, Kudlák Eszter Anna, Buda Balázs.

 

Szekáry Zsuzsanna

Fotók: Urbán Ádám

 

Forrás: fnc.hu